אגרת ראש הישיבה

פרשת כי תשא

בס"ד                                                                                         

הורים ותלמידים יקרים !

שלום רב,

בפרשתנו פרשת כי תשא מובא שמשה יורד הר סיני ורואה את העם פרוע לשימצא וחוטא בחטא העגל ובעקבות כך משה עושה מעשה קשה מאד וכמופיע בפסוק  : " וַיַּשְׁלֵךְ מידו [מִיָּדָיו] אֶת הַלֻּחֹת וַיְשַׁבֵּר אֹתָם תַּחַת הָהָר " ובמו ידיו שובר את הלוחות שכתב עם הקב"ה . וצריך להבין מה הייתה מהות שבירת הלוחות ומדוע שבר משה את הלוחות דווקא ברדתו מן ההר ולא קודם לכן שהרי ידע כי העם חוטא כי כך אמר לו הקב"ה למשה "לֶךְ רֵד כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם…"

המשך חכמה מסביר את מעשה שבירת הלוחות שהיא אינה רק פעולה של כעס, אלא פעולה שנועדה להעביר מסר לעם, והוא, שאין קדושה עצמית בלוחות, אלא כל קדושתם יונקת מכך שהם אמצעי וכלי לקיום רצון ה’; ולפיכך, במציאות כזו שבה רצון ה’ מופר ומחולל כפי שנעשה בחטא העגל, אין עוד טעם בקדושת הלוחות. והוא הדין בדברים קדושים אחרים, כגון ארץ ישראל, ירושלים, או המקדש.

ומוסיף המשך חכמה, שבכך טעו בני ישראל גם במישור היחס אל משה רבינוהכבוד והקדושה שייחסו לו הגיעו לכדי כך, שהם ייחסו לו קדושה עצמית, ועל כן חשו חסרי אונים וחסרים כשבושש לבוא, וחטאו כפי שחטאו. ובדיוק כדי לשלול מכל וכל הלך מחשבה זה, שבר משה את הלוחות, להמחיש שאין דבר בעולם הקדוש בקדושה עצמית, המנותקת מקיום רצון ה’.

ובכך גם מיושב הקושי ששאלנו מדוע בחר משה לשבור את הלוחות דוווקא לעיני בני ישראל למרות שידע שהעם חטא עוד לפני שירד משום שכפי האמור לעיל שבירת הלוחות לא נבעה מכעס בלבד, אלא נעשתה במכוון כדי להעביר מסר לבני ישראל;

דבר נוסף :

בתגובה לבקשת משה “הוֹדִעֵנִי נָא אֶת דְּרָכֶךָ וְאֵדָעֲךָ ”, אומר לו הקב”ה, “וְרָאִיתָ אֶת אֲחֹרָי וּפָנַי לֹא יֵרָאוּ”.

החתם סופר מפרש פסוק זה : שפעמים רבות מתחוללים מאורעות בעולם, אשר נראים כאקראיים או בלתי מובנים; ורק לאחר זמן רב, אנו מבינים מדוע קרו כפי שקרו, כפי שקרה במגילת אסתר – בזמן אמת המאורעות נראו אקראיים ותמוהים וללא תכנון, אך בדיעבד, מבינים כיצד הכול תוכנן מלמעלה ונועד להביא לתוצאת ההצלה. וזהו “וראית את אחורי, ופני לא יראו”, האדם בעולם נידון להבין דברים רק בדיעבד ובמבט לאחור, ולא במבט לפנים, בזמן אמת כשהוא ניצב אל מול המאורעות עצמם. והטעם שכך נוהג הקב”ה בעולם, הוא כדי שיקבל האדם שכר על האמונה וההתחזקות גם כשהדברים נראים לו תמוהים.

הורים ותלמדים יקרים :

להלן 2 נקודות חשובות ומרכזיות מאד בחיינו .

 הראשונה היא שחובה עלינו להבין שכל העצמים שעושים בהם מצוות הינם רק אמצעי בשבילנו להתחבר להקב"ה ואין בהם משם קדושה בעצם ועל כן צריכים אנו להתחזק ולהבין את המשמעות האמיתית של כל דבר המיועד לעבודת ה' בעולם .

דבר נוסף אנו נמצאים בתקופה שלצערינו עדיין נהרגים חיילים והאבל והשכול ממשיכים לפקוד אותנו הלב סוער ומתקשה לעקל את האסונות הנוראיים ,ולמרות זאת חייבים אנו להאמין שהכל מאיתו יתברך ורק בסוף תתגלה לנו התמונה האמיתית וזאת משום שאנו מוגבלים בראייה שלנו משום שאנו יודעים לראות מה כבר קרה בבחינת :"וראית את אחורי" ואין אנו זוכים לראות ולהכיר את הפנים והכוונה של הקב"ה  מלכתחילה .

בתפילה ל: "ישועת ה' כהרף עין"

ושבת שלום

הרב נועם גרינבוים